Logo

Інститут соціології
НАН України

Logo

Інститут соціології
НАН України

На сайті Інституту соціології НАН України оприлюднено аналітичний матеріал д.соц.н. Сергія Дембіцького "Медіа стресори та психологічне самопочуття населення України"

За результатами дослідження Інституту соціології НАН України у 2023 році (жовтень, N = 2767) ми проаналізували 28 стресорів (нижче вони розглянуті детальніше), що дозволило виокремити ті з них, які зберігають значимий вплив на психологічне самопочуття за врахування широкого кола інших стресорів. У жовтні минулого року такими чинниками були наступні: 1) недостатня підтримка з боку близьких, незважаючи на потребу в ній (було актуально серед 17,3% опитаних); 2) необхідність внаслідок складних обставин робити вчинки, які не схвалюєш (було актуально серед 20,1% опитаних); 3) дискримінація через Вашу приналежність до певної соціальної групи (було актуально серед 12,1% опитаних); 4) пригадування стресового досвіду з минулого та відповідні негативні відчуття (було актуально серед 44,4% опитаних); 5) значні фінансові або матеріальні втрати (було актуально серед 51,6% опитаних); 6) проблеми зі здоров’ям, з якими стикнулися Ваші близькі (було актуально серед 57% опитаних); 7) переживання через почуте і побачене в медіа (радіо, телебачення, інтернет) (було актуально серед 80,8% опитаних).

Разом вони пояснювали виразність психологічного дистресу (тобто руйнівного стресу) українців на 15%, з яких близько 1,5% приходилися на переживання через почуте і побачене в медіа.

На основі цього можна зробити щонайменше три висновки. По-перше, незважаючи на значну кількість стресорів воєнного часу, які приймалися до уваги, споживання медіа все одно було релевантним фактором погіршення психологічного самопочуття. По-друге, сукупний вплив стресорів, спричинених війною у 2023, не можна назвати надто сильним, а внесок медіа у ньому (тобто сукупному впливі воєнних стресорів) – становив лише десяту частину. Хоча не варто недооцінювати ці впливи, оскільки картина стресорів завжди є мозаїчною, такою, що складається здебільшого з багатьох невеликих ефекті, якщо мова іде про стресори хронічного характеру. А саме до таких відносяться переживання через почуте і побачене в медіа. По-третє, про актуальність таких переживань вказали понад 80% опитаних, що було найбільшим показником порівняно з іншими стресорами воєнного часу. Тобто цей хронічний стресовий вплив мав у 2023 масовий характер.


Повний матеріал див. тут