На сайті Інституту соціології НАН України оприлюднено аналітичний матеріал д.соц.н. Сергія Дембіцького "Медіа стресори та психологічне самопочуття населення України"
За результатами дослідження Інституту соціології НАН України у 2023 році (жовтень, N = 2767) ми проаналізували 28 стресорів (нижче вони розглянуті детальніше), що дозволило виокремити ті з них, які зберігають значимий вплив на психологічне самопочуття за врахування широкого кола інших стресорів. У жовтні минулого року такими чинниками були наступні: 1) недостатня підтримка з боку близьких, незважаючи на потребу в ній (було актуально серед 17,3% опитаних); 2) необхідність внаслідок складних обставин робити вчинки, які не схвалюєш (було актуально серед 20,1% опитаних); 3) дискримінація через Вашу приналежність до певної соціальної групи (було актуально серед 12,1% опитаних); 4) пригадування стресового досвіду з минулого та відповідні негативні відчуття (було актуально серед 44,4% опитаних); 5) значні фінансові або матеріальні втрати (було актуально серед 51,6% опитаних); 6) проблеми зі здоров’ям, з якими стикнулися Ваші близькі (було актуально серед 57% опитаних); 7) переживання через почуте і побачене в медіа (радіо, телебачення, інтернет) (було актуально серед 80,8% опитаних).
Разом вони пояснювали виразність психологічного дистресу (тобто руйнівного стресу) українців на 15%, з яких близько 1,5% приходилися на переживання через почуте і побачене в медіа.
На основі цього можна зробити щонайменше три висновки. По-перше, незважаючи на значну кількість стресорів воєнного часу, які приймалися до уваги, споживання медіа все одно було релевантним фактором погіршення психологічного самопочуття. По-друге, сукупний вплив стресорів, спричинених війною у 2023, не можна назвати надто сильним, а внесок медіа у ньому (тобто сукупному впливі воєнних стресорів) – становив лише десяту частину. Хоча не варто недооцінювати ці впливи, оскільки картина стресорів завжди є мозаїчною, такою, що складається здебільшого з багатьох невеликих ефекті, якщо мова іде про стресори хронічного характеру. А саме до таких відносяться переживання через почуте і побачене в медіа. По-третє, про актуальність таких переживань вказали понад 80% опитаних, що було найбільшим показником порівняно з іншими стресорами воєнного часу. Тобто цей хронічний стресовий вплив мав у 2023 масовий характер.
Повний матеріал див. тут