У залежності від обраної стратегії соціальної політики держави щодо військовослужбовців та ветеранів формується система соціальних послуг, яка включає реабілітацію, соціалізацію, протезування, забезпечення робочими місцями, лікування, а також психо-соціальну підтримку при емоційних проблемах. Вибір вектору соціальної політики свідчить про рівень відповідальності держави та суспільства за інтеграцію ветеранів і демобілізованих осіб у мирне життя. Держава, яка не має чіткої соціальної політики та діючої єдиної системи соціальної підтримки її захисників має одразу кілька вразливих місць – низьку якість соціальних послуг, що надаються, високий рівень соціального напруження в суспільстві та поляризацію соціальної структури за принципом «свій – чужий». Саме тому депутатами Верхової Ради України (ініціативна група на чолі з Тарасом Тарасенком) було ініційовано проведення низки заходів для створення інституту соціального захисту ветеранів та демобілізованих осіб, а також розроблено стратегію соціальної взаємодії військового та цивільного «світів».
Відділ соціальної експертизи Інституту соціології НАН України приймав активну участь в обговореннях та консультуваннях між профільним парламентським комітетом та Міністерством у справах ветеранів, нарадах Віце-прем’єр-міністра – Міністра з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України І. Верещук, в результаті чого було підготовлено інформаційне та наукове підґрунтя для створення професії «фахівець із супроводу ветеранів та демобілізованих осіб», внесеної до Професійного стандарту розробленої та затвердженої згідно з вимогами статті 42 Кодексу законів про працю України, а також розпочато роботу над створенням освітніх програм для підготовки у закладах вищої освіти фахівців за відповідною спеціальністю.
На разі, за тих умов, що існують зараз, – за відсутності освітніх програм першого та другого освітніх рівнів – «бакалавр» і «магістр», затверджених відповідно до процедур визначених Міністерством освіти і науки України, підготовка «фахівців із супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб» в рамках заходів неформальної освіти унеможливлює завершення інституціоналізації соціального захисту зазначених категорій громадян.
У контексті поточної ситуації в Україні, підготовка висококваліфікованих фахівців із супроводу ветеранів є критично важливою та надзвичайно актуальною для створення належних умов ефективної реінтеграції військовослужбовців у цивільне життя та надання їм необхідної підтримки. Враховуючи вищезазначене, відділ соціальної експертизи розробив пропозиції для Департаменту громадянської ідентичності та розвитку ветеранів Міністерства у справах ветеранів України з метою оптимізації та інтенсифікації роботи над створенням відповідних освітніх програм першого «бакалаврського» та другого «магістерського» рівнів в рамках процедури встановленої законодавством про вищу освіту та створення законних передумов для підготовки нового покоління фахівців, здатних ефективно реагувати на потреби ветеранів війни і демобілізованих осіб. Розробка освітніх програм першого «бакалаврського» та другого «магістерського» освітніх рівнів для підготовки фахівців із супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб закладами вищої освіти відповідно до затвердженого професійного стандарту «Фахівець із супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб» передбачає наступне:
1. Формування соціального інституту та професійної спільноти.
Освітні програми зі спеціальності «Фахівець із супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб» є необхідними для підготовки спеціалістів, які будуть забезпечувати комплексну підтримку ветеранів та демобілізованих осіб, що сприятиме їх успішній інтеграції в суспільство, підвищенню якості життя та зменшенню ризиків виникнення серйозних соціальних проблем. Такі програми також сприятимуть формуванню професійної спільноти, здатної ефективно відповідати на соціальні виклики та формувати інститут соціального захисту ветеранів і демобілізованих.
2. Відповідність вимогам професійного стандарту.
Згідно з затвердженим професійним стандартом, «фахівці із супроводу ветеранів та демобілізованих» повинні мати освіту першого (бакалаврського) освітнього рівня в галузях знань, таких як: «Освіта/Педагогіка», «Соціальні та поведінкові науки», «Право», «Охорона здоров'я», «Соціальна робота» і «Публічне управління та адміністрування». Однак, згідно з національною рамкою кваліфікацій, бакалаври мають право обіймати лише посаду фахівця із супроводу, без можливості кар’єрного зростання і без можливості отримати ІІ-І категорії та підвищити свій професійний рівень до провідного спеціаліста, що суттєво зменшує їх шанси на отримання гідної заробітної плати, кар’єрне зростання та усуває від участі в процесі інституціоналізації соціального захисту ветеранів і демобілізованих. Тож, створення спеціалізованих освітніх програм бакалаврського та магістерського освітніх рівнів забезпечить підготовку фахівців у закладах вищої освіти, які повністю відповідатимуть вимогам «Національної рамки кваліфікацій».
3. Доступність навчання за спеціальністю.
Підготовка фахівців із супроводу ветеранів та демобілізованих осіб є критично важливою для забезпечення всебічної підтримки захисників України і повинна сприяти їх адаптації до мирного життя, а також допомагати їх успішній інтеграції в суспільство, що свідчить про складність завдань, поставлених державною перед спеціальністю. Професійний стандарт визначає широкий спектр компетентностей, якими повинні володіти фахівці із супроводу ветеранів і демобілізованих осіб, а отже, передбачає комплексне фахове навчання в закладах вищої освіти України з гарантованим законодавством ліцензуванням та акредитацією. Спеціалізовані освітні програми бакалаврського та магістерського рівнів повинні забезпечити наповнення освітніми компонентами загальнодержавної стратегії та гарантувати доступність комплексної підготовки усіх бажаючих.
4. Забезпечення належної якості підготовки фахівців.
Забезпечення якості підготовки фахівців для супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб потребує системного підходу, що включає розробку та затвердження, відповідно до встановлених державою процедур створення науково-обґрунтованих освітніх програм бакалаврського та магістерського рівнів, створення рекомендацій для організації практичної підготовки і підсумкового атестування, залучення кваліфікованого викладацького складу, впровадження інноваційних методів навчання та цифрових технологій, а також постійного моніторингу якості освіти. Програми мають базуватися на сучасних наукових підходах та включати міждисциплінарні курси з психології, соціальної роботи, медичних наук, юриспруденції та управління. Такий підхід сприятиме створенню ефективного державного інституту соціальної підтримки ветеранів. Цілеспрямована освітня підготовка за фахом, впроваджена в закладах вищої освіти, передбачена вимогами «Національної рамки кваліфікацій», сприятиме навчанню кваліфікованих кадрів з соціального супроводу ветеранів війни, демобілізованих осіб та членів їх сімей. Це особливо важливо з огляду на складність та багатогранність потреб зазначеної категорії громадян.
5. Створення професійного середовища.
Розробка освітніх програм першого та другого освітніх рівнів (бакалаврат та магістратура) забезпечить можливості для формування кола профільних спеціалістів та допоможе підтримувати професійний розвиток фахівців, як це передбачено «Національною рамкою кваліфікацій» та Законом «Про освіту». Для успішного створення і розвитку фахових осередків спеціалістів із супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб необхідно розробити чіткі освітні стандарти, забезпечити належне фінансування, сприяти створенню професійної мережі та підтримувати впровадження освітніх програм в закладах вищої освіти.
Таким чином, необхідність створення чіткої та дієвої системи соціальної підтримки ветеранів війни та демобілізованих осіб є ключовим аспектом державної політики сьогодення. Без належної соціальної політики виникають ризики низької якості послуг, соціальної напруженості та потенційних конфліктів. Важливо впроваджувати освітні програми, які б підготували фахівців для ефективної реінтеграції ветеранів у мирне життя, що сприятиме зміцненню соціальної стабільності та наданню необхідної підтримки цій категорії населення. Саме тому співробітники відділу соціальної експертизи Інституту соціології приймають активну участь в процесі становлення системи соціального захисту ветеранів та демобілізованих осіб в Україні, надаючи експертні висновки та консультації.